Vejledning til farmaceuter uddannet i udlandet, der ønsker at tage ansættelse på et dansk apotek eller sygehusapotek

Opdateret 14. oktober 2016

Vejledning til farmaceuter der er statsborger i et EU/EØS-land eller Schweiz, og uddannet i farmaci i et af disse lande, og som ønsker at tage ansættelse på et dansk apotek eller sygehusapotek


Statsborgerskab i et EU/EØS-land eller et schweizisk statsborgerskab og en uddannelse i farmaci fra et af disse lande

Nødvendig dokumentation

Oversættelse til dansk eller engelsk

Sprogkrav

Længerevarende ansættelse som farmaceut på et dansk apotek eller sygehusapotek

Midlertidig eller lejlighedsvis ansættelse som farmaceut på et dansk apotek eller sygehusapotek

Statsborgerskab i Finland, Island, Norge og Sverige og en retlig godkendelse til at tage ansættelse som farmaceut på et apotek eller sygehusapotek fra et af disse lande

Dokumenterne skal sendes til

Sagsbehandling og elektronisk behandling af oplysninger

Klageadgang



I denne vejledning orienterer Lægemiddelstyrelsen om de gældende regler for personer med en udenlandsk farmaceutuddannelse fra et EU/EØS-land eller Schweiz, som ønsker at tage ansættelse som farmaceut på et dansk apotek eller sygehusapotek.

Statsborgerskab i et EU/EØS-land eller et schweizisk statsborgerskab og en uddannelse i farmaci fra et af disse lande

Personer med et statsborgerskab i et EU/EØS-land eller et schweizisk statsborgerskab og en uddannelse i farmaci fra et af disse lande, som opfylder EUs minimumskrav, er omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF af 7. september 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer. Direktivets bestemmelser er implementeret i dansk lovgivning via bekendtgørelse nr. 1275 af 01/11/2007 om adgang til udøvelse af virksomhed som farmaceut i Danmark for statsborgere fra EU- og EØS-lande mv. Bekendtgørelsen er under ændring grundet Direktiv 2013/55/EU af 20. november 2013 om ændring af Direktiv 2005/36/EF.

Nødvendig dokumentation

Du skal sende dokumentation enten i form af bekræftede kopier eller originale dokumenter.

Alle kopier af originale dokumenter skal være bekræftet af enten ambassader, politi, myndigheder, notarius publicus eller den myndighed, der har udstedt dokumentet, der med stempel og underskrift på hver kopi bekræfter, at kopien er identisk med det originale dokument. Privatpersoner kan ikke bekræfte kopier.

Hvis du ønsker dine dokumenter retur, kan du kontakte Lægemiddelstyrelsen for nærmere aftale.

Lægemiddelstyrelsen kan forlange at se originale dokumenter. Hvis du sender originale dokumenter, anbefaler vi, at du sender ansøgningen som et anbefalet brev.

Oversættelse til dansk eller engelsk

Dokumenter udfærdiget på engelsk, norsk eller svensk behøver ikke at blive oversat. 

Du kan vælge at vedlægge en oversættelse til dansk eller engelsk af de dokumenter, der er listet nedenfor sammen med din ansøgning. Du kan også vente med at sende en oversættelse, indtil Lægemiddelstyrelsen har behandlet din ansøgning og har vurderet, hvilke dokumenter, du skal sende en oversættelse af. Du skal dog forvente en længere sagsbehandlingstid, hvis du vælger at vente med at sende en oversættelse.

En oversættelse til dansk eller engelsk skal være foretaget af en af følgende:

  • Den uddannelsesinstitution eller myndighed, der har udstedt dokumentet eller
  • En autoriseret translatør. Oversætterens navn og stempel skal fremgå tydeligt af oversættelsen. Hvis stemplet ikke er på dansk eller engelsk, skal dette også oversættes af en autoriseret translatør. Oversætteren skal med bånd, segl eller lignende hæfte det oversatte dokument sammen med dokumentet på originalsproget. I visse tilfælde kan andre oversættere benyttes, hvis Lægemiddelstyrelsen godkender det.

Sprogkrav

De personer, hvis udenlandske farmaceutiske uddannelse vurderes at kunne sidestilles med den uddannelse, som danske farmaceuter gennemgår (inkl. de personer der midlertidigt eller lejlighedsvist tager ansættelse som farmaceut på et dansk apotek eller sygehusapotek, og som foretager anmeldelse herom til Lægemiddelstyrelsen), skal være i besiddelse af de sprogkundskaber, der er nødvendige for at kunne udøve erhvervet som farmaceut på et dansk apotek eller sygehusapotek.

Det fremgår af bekendtgørelse nr. 922 af 26. juni 2015 om apoteker og sygehusapotekers driftsforhold, at der stilles krav om, at apotekspersonalet omhyggeligt og samvittighedsfuldt skal ekspedere og kontrollere recepter og bestillinger af lægemidler samt udlevere, sælge og informere om lægemidler. Dette indebærer bl.a., at apotekspersonalet skal have tilstrækkelige sprogkundskaber i dansk til at kunne føre forsvarlig og forståelig kommunikation med apotekets kunder, medicinalpersoner og myndigheder m.fl. Ansvaret for, at apotekspersonalet lever op til de bestemmelser, der er nævnt i ovenstående bekendtgørelse, påhviler den ansættende apoteker.

Længerevarende ansættelse som farmaceut på et dansk apotek eller sygehusapotek

Personer, der opfylder krav om statsborgerskab og uddannelsesland, og som ønsker at tage længerevarende ansættelse som farmaceut på et dansk apotek eller sygehusapotek, skal have Lægemiddelstyrelsens tilladelse hertil. Dette fremgår af apotekerlovens § 36, stk. 2.

Ansøgning

Følgende dokumenter skal vedlægges:

1) Kopi af dokumentation for navn, statsborgerskab og fødselsdato. (Fx i form af kopier af relevante sider i pas).

2a) Kopi af uddannelsesbevis der er nævnt i bilag V, pkt. 5.6.2. ”Beviser for uddannelse som farmaceut” til direktiv 2005/36/EF, i givet fald ledsaget af tilhørende certifikat.

2b) Såfremt dit uddannelsesbevis ikke svarer til benævnelserne for uddannelseslandet i bilag V, pkt. 5.6.2. til direktiv 2005/36/EF, skal der til uddannelsesbeviset vedlægges en attestation udstedt af de kompetente myndigheder i uddannelseslandet, hvoraf det fremgår, at det pågældende uddannelsesbevis i farmaci er udstedt for en uddannelse, der er i overensstemmelse med bestemmelserne i direktiv 2005/36/EF, og at uddannelsen sidestilles med de i dette direktiv benævnte uddannelser.

2c) Hvis dit uddannelsesbevis er udstedt før den nævnte referencedato i bilag V, pkt. 5.6.2. til direktiv 2005/36/EF, og uddannelsesbeviset vedrører et uddannelsesforløb, der er påbegyndt før dette tidspunkt, skal du vedlægge en attestation til uddannelsesbeviset, der bekræfter, at du faktisk og retmæssigt i et EU/EØS-land eller i Schweiz har udøvet virksomhed som farmaceut i mindst tre på hinanden følgende år i løbet af de fem år, der går forud for udstedelsen af attestationen.

4) Hvis du efterfølgende har taget et andet navn, end det der står på uddannelsesbeviset, skal du vedlægge kopi af vielses- eller navneforandringsattest.

Midlertidig eller lejlighedsvis ansættelse som farmaceut på et dansk apotek eller sygehusapotek

Personer, der opfylder krav om statsborgerskab og uddannelsesland, og som ønsker at tage midlertidig eller lejlighedsvis ansættelse som farmaceut på et dansk apotek eller sygehusapotek, kan indsende forudgående skriftlig anmeldelse herom til Lægemiddelstyrelsen. Vi vurderer ansættelsens midlertidige og lejlighedsvise karakter især på baggrund af varighed, hyppighed, periodicitet og kontinuitet.

Ansøgning

Du skal vedlægge følgende dokumenter:

  1. Kopi af dokumentation for navn, statsborgerskab og fødselsdato. (Fx i form af kopier af relevante sider i pas).
  2. Kopi af uddannelsesbevis der er nævnt i bilag V, pkt. 5.6.2. ”Beviser for uddannelse som farmaceut” til direktiv 2005/36/EF, i givet fald ledsaget af tilhørende certifikat, samt bevis for at det på tidspunktet for udstedelsen af beviset/attestationen ikke forbydes den pågældende at udøve tjenesteydelsen.
  3. Hvis du efterfølgende har taget et andet navn, end det der står på uddannelsesbeviset, vedlægges kopi af vielses- eller navneforandringsattest.
  4. Såfremt danske myndigheder eller uddannelsesinstitutioner tidligere har foretaget vurderinger vedr. din farmaceutiske uddannelse og dine kvalifikationer, vedlægges tillige kopi af disse.
  5. Hvis betingelserne i punkterne 1 og 2 er opfyldt, kan Lægemiddelstyrelsen, vurdere anmeldelsen straks. Hvis disse punkter ikke er opfyldt, skal du opfylde et eller flere af nedenstående punkter:
  6. Såfremt dit uddannelsesbevis ikke svarer til benævnelserne for uddannelseslandet i bilag V, pkt. 5.6.2. til direktiv 2005/36/EF, skal der til uddannelsesbeviset vedlægges en attestation udstedt af de kompetente myndigheder i uddannelseslandet, hvoraf det fremgår, at det pågældende uddannelsesbevis i farmaci er udstedt for en uddannelse, der er i overensstemmelse med bestemmelserne i direktiv 2005/36/EF, og at uddannelsen sidestilles med de i dette direktiv benævnte uddannelser.
  7. Hvis dit uddannelsesbevis er udstedt før den nævnte referencedato i bilag V, pkt. 5.6.2. til direktiv 2005/36/EF, og uddannelsesbeviset vedrører et uddannelsesforløb, der er påbegyndt før dette tidspunkt, skal der vedlægges en attestation til uddannelsesbeviset, der bekræfter, at du faktisk og retmæssigt i et EU/EØS-land eller i Schweiz har udøvet virksomhed som farmaceut i mindst tre på hinanden følgende år i løbet af de fem år, der går forud for udstedelsen af attestationen.

Anmeldelse i forbindelse med midlertidig eller lejlighedsvis ansættelse som farmaceut på et dansk apotek eller sygehusapotek skal fornys hvert år, såfremt du ønsker muligheden for denne type ansættelse opretholdt. Du skal indsende fornyet anmeldelse herom til Lægemiddelstyrelsen. Hvis der er ændringer til de tidligere indsendte dokumenter, jf. ovenstående pkt. 1–7, skal dette oplyses ved fornyet anmeldelse.

Personer med en udenlandsk farmaceutuddannelse, der midlertidig eller lejlighedsvis tager ansættelse som farmaceut på et dansk apotek eller sygehusapotek, skal oplyse apotekets kunder om deres faglige titel i etableringslandet. Dette kan gøres via angivelse deraf på navneskilt. Titlen anføres på etableringsmedlemsstatens officielle sprog eller et af dennes officielle sprog, således at enhver forveksling med den danske titel for farmaceut undgås. Hvis uddannelsestitlen fra uddannelseslandet kan forveksles med en titel, som i Danmark kræver en supplerende uddannelse, som du ikke har erhvervet, kan Lægemiddelstyrelsen foreskrive, at du skal benytte din uddannelsestitel i en, af Lægemiddelstyrelsen angivet passende form.

Statsborgerskab i Finland, Island, Norge og Sverige og en retlig godkendelse til at tage ansættelse som farmaceut på et apotek eller sygehusapotek fra et af disse lande

Personer med et statsborgerskab i Finland, Island, Norge eller Sverige, som er i besiddelse af en retlig godkendelse fra et af disse landes kompetente myndigheder til at tage ansættelse som farmaceut på et apotek eller sygehusapotek, er ud over at være omfattet af det i kap. 2 beskrevne regelsæt for EU/EØS-farmaceuter mv. også omfattet af overenskomst af 14. juni 1993 med Finland, Island, Norge og Sverige om fælles nordisk arbejdsmarked for visse personalegrupper inden for sundhedsvæsenet og veterinærvæsenet, jf. bekendtgørelse nr. 81 af 8. september 1994, med senere ændringer.

Personer, der opfylder ovenstående krav om statsborgerskab og retlig godkendelse, og som ønsker at tage ansættelse som farmaceut på et dansk apotek eller sygehusapotek, skal have Lægemiddelstyrelsens tilladelse hertil. Dette fremgår af apotekerlovens § 36, stk. 2.

Ansøgning

Følgende dokumenter skal vedlægges:

  1. Kopi af dokumentation for navn, statsborgerskab og fødselsdato. (Fx i form af kopier af relevante sider i pas).
  2. Kopi af uddannelsesbevis der er nævnt i bilag V, pkt. 5.6.2. ”Beviser for uddannelse som farmaceut” til direktiv 2005/36/EF,
  3. Kopi af certifikat udstedt af de kompetente myndigheder i Finland, Island, Norge eller Sverige. Kopien bekræfter, at du har ret til at udøve virksomhed som farmaceut på apotek i udstedelseslandet (”Certificate of Good Standing”). Certifikatet må ved fremlæggelsen ikke være mere end 3 måneder gammelt. Såfremt du er i besiddelse af et nordisk autorisationsbevis, skal dette indsendes i stedet.
  4. Hvis du efterfølgende har taget et andet navn, end det der står på uddannelsesbeviset, skal du vedlægge bekræftet kopi af vielses- eller navneforandringsattest.

Dokumenterne skal sendes til

Der skal ikke anvendes et ansøgningsskema. Dokumentener skal sendes til:

Lægemiddelstyrelsen
Apoteker & Medicintilskud
Axel Heides gade 1
2300 København S 
E-mail: Send en mail

Sagsbehandling og elektronisk behandling af oplysninger

Vi bekræfter modtagelsen af dokumenterne inden for en måned og oplyser i denne forbindelse om eventuelle manglende dokumenter.

Den normale sagsbehandlingstid er senest 3 måneder efter Lægemiddelstyrelsens modtagelse af den fuldt ud dokumenterede ansøgning.

De indsendte oplysninger og dokumentation, der vedrører din farmaceutiske uddannelse, herunder videre- og efteruddannelse, vil blive behandlet elektronisk af Lægemiddelstyrelsen i forbindelse med sagsbehandlingen. Dette indebærer fx en registrering af relevante personoplysninger i vores elektroniske journaliseringssystem.
Oplysningerne og dokumentationen vil i nødvendigt omfang blive videregivet til sagkyndige og andre myndigheder med henblik på vurdering af dine farmaceutiske kvalifikationer.

Som ansøger eller anmelder har man efter principperne i persondataloven bl.a. mulighed for at bede om indsigt i de oplysninger om dig, der behandles, ret til at gøre indsigelse mod at oplysningerne behandles og ret til at kræve berigtigelse, sletning eller blokering af oplysninger, der er urigtige, vildledende eller på lignende måde er behandlet i strid med lovgivningen.

Klageadgang

Såfremt man som ansøger eller anmelder ønsker at klage over Lægemiddelstyrelsens sagsbehandling eller afgørelse, skal klagen sendes til Sundheds- og Ældreministeriet. Ministeriet vil derefter tage stilling til, om sagsbehandlingsreglerne er overholdt og til det lovgrundlag, som Lægemiddelstyrelsen har lagt til grund for afgørelsen. Sundheds- og Ældreministeriet kan ikke tage stilling til den sundhedsfaglige vurdering, som afgørelsen er baseret på.

Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
E-mail: Send en mail
www.sum.dk