XDenne side indeholder elementer som ikke er optimeret til mobil visning. Du kan klikke på linket nedenfor for at få vist siden i desktop-visning.
Desktop visning

DKMAnet: tilladelse til at forhandle håndkøbsmedicin - spørgsmål og svar

Opdateret 13. september 2016

Hvilke fordele giver det mig at søge om tilladelse til detailforhandling digitalt?

Hvis du ansøger digitalt, har vi din ansøgning med det samme, og sagsbehandlingen kan derfor komme hurtigere i gang. Desuden kan du følge med i status på din ansøgning online.


Kan jeg kun søge om tilladelse til detailforhandling digitalt på DKMAnet?

Nej, du kan fortsat ansøge pr. e-mail eller pr. post.


Kan jeg gå ind og finde min tilladelse til detailforhandling på DKMAnet?

Du kan se, hvilke former for håndkøbslægemidler din butik har tilladelse til at sælge, men du kan ikke finde din egentlige tilladelse endnu.


Hvordan fornyer jeg min tilladelse til detailforhandling på DKMAnet?

Du logger på din profil og går ind under Detailforhandling (findes under Virksomhedstilladelse). Herunder er der små hjælpetekster til, hvilken knap der bruges til at forny din tilladelse.


Hvordan ændrer jeg min tilladelse til detailforhandling, så den fx også omfatter veterinære (til dyr) håndkøbsmedicin?

Du kan logge på DKMAnet og vælge ikonet ”ændring til tilladelse”. Herunder udvider du tilladelsen ved at sætte kryds i aktiviteten V.

Du kan også ansøge pr. mail til virksomhedstilladelse@dkma.dk.


Hvad koster det at få en tilladelse til detailforhandling?

Det koster et ansøgningsgebyr i det år, man modtager tilladelsen første gang. Efterfølgende koster det et årsgebyr for at have tilladelsen.

Se gebyrstørrelsen: Salg af medicin uden for apotek.


Hvordan giver jeg Lægemiddelstyrelsen besked om ny ejer?

Du kan logge på DKMAnet og ansøge om en ændring til tilladelsen (ændring om ny ejer angives i kommentarfeltet). Du kan også ansøge som du plejer pr. mail til virksomhedstilladelse@dkma.dk.


Hvordan giver jeg Lægemiddelstyrelsen besked om ny adresse?

Du kan logge på dkma.net og ansøge om en ændring til tilladelsen (ændring til adresse angives i kommentarfeltet).

Du kan også ansøge som du plejer pr. mail til virksomhedstilladelse@dkma.dk.

Vær opmærksom på, at det koster et administrationsgebyr at flytte adresse svarende til ansøgningsgebyret.


Kan jeg søge om tilladelse til detailforhandling for flere butikker?

Du kan ansøge om tilladelse til detailforhandling af lægemidler i samtlige butikker, som du er virksomhedsadministrator for på DKMAnet.


Hvem har lov at søge om tilladelse til detailforhandling?

Alle, der ønsker at detailforhandle håndkøbsmedicin uden for apotek.


Kan jeg også indberette salg af håndkøbsmedicin på DKMAnet?

Nej, ikke endnu.


Hvor længe er min tilladelse til detailforhandling gyldig?

Tilladelserne er gældende 3 eller 5 år af gangen, og gyldighed kan ses på tilladelsen.


Hvornår skal jeg søge om forlængelse af min detailtilladelse?

Man skal søge om forlængelse senest 3 måneder inden udløb af tilladelse. Udløb står på tilladelsen og kan også ses på DKMAnet.


Hvad sker der, når jeg søger om tilladelse til detailforhandling?

Når du indsender en ansøgning om tilladelse til detailforhandling af håndkøbsmedicin, startes der en sag op i Lægemiddelstyrelsen. Herefter vil vi planlægge inspektion hos detailforhandleren.

Først når vi har været på inspektion, kan en tilladelse til detailforhandling af håndkøbsmedicin udstedes.

Tilladelsen kan kun udstedes, hvis virksomheden lever op til gældende regler på området.


Hvorfor skal jeg angive oplysninger om kontaktperson i ansøgningen?

Kontaktpersonen bruges, så vi kan rette kontakt til ansøger, hvis vi har spørgsmål til virksomheden.

Den ansvarlige person nævnes på tilladelsen, og har det overordnede ansvar for, at vilkårene i tilladelsen til detailforhandling overholdes.


Skal man søge om en ny tilladelse til detailforhandling, hvis butikken skifter ejer?

Ja. Ved udfyldelse af ansøgningsskemaet skal man angive den nye ejer.


Skal vi søge en ændring til tilladelsen til detailforhandling, hvis butikken skifter adresse?

Ja, ændringer i adresseforhold skal altid indsendes til Lægemiddelstyrelsen som en ansøgning om ændring.

Man må ikke flytte detailforhandlingen af håndkøbsmedicin inden man har opnået lægemiddelstyrelsens godkendelse i form af en ændret tilladelse.

Ændringen koster et administrationsgebyr svarende til ansøgningsgebyret.


Hvor finder jeg en liste over håndkøbsmedicin?

Se 'Liste over aktuelle håndkøbslægemidler' under Håndkøbslægemidler.


Hvor kan jeg købe håndkøbsmedicinen?

Så snart I har en gældende tilladelse til detailforhandling af håndkøbsmedicin, kan i med denne købe håndkøbsmedicinen hos engrosforhandlere og fremstillere i Danmark, mod forevisning af ens tilladelse.

I må kun købe fra engrosforhandlere og fremstillere, som har tilladelse til dette fra Lægemiddelstyrelsen.

Fik du svar på dine spørgsmål?

Beskriv, hvordan vi kan forbedre hjemmesiden.