Mere end hver anden ung synes, debatten om COVID-19-vacciner er præget af misinformation
I en ny undersøgelse siger over halvdelen af de 16-34-årige, at de synes, vaccinedebatten er præget af misinformation, og at tonen er dårlig. Lægemiddelstyrelsen vil nu skrue op for sin #TænkFørDuDeler-kampagne, der handler om at være kildekritisk og respektere sine medmennesker på sociale medier.
Omkring en tredjedel af danskerne mener, at debatten om vacciner mod COVID-19 foregår i en god tone og på et oplyst grundlag.
En ny befolkningsundersøgelse, som Lægemiddelstyrelsen har gennemført i samarbejde med analysevirksomheden Epinion, viser imidlertid også, at over halvdelen af de 16-34-årige oplever, at vaccinedebatten herhjemme er præget af misinformation. Mange unge mener også, at tonen på de sociale medier er dårlig.
Lægemiddelstyrelsens sociale medieredaktør, Diana Brandt Larsen, følger hver dag med i vaccinedebatten på sociale medier som Facebook, Instagram og TikTok, og hun genkender billedet:
”Vi ved fra eksempelvis DR Medieforskning, at et stigende antal danskere dagligt benytter sociale medier, hvor det især er de unge, der er med til at drive væksten. Det betyder, at sociale medier også i stigende grad præger den måde, hvorpå de unge får oplysninger om samfundet. Og her kan debatterne om effekten og risikoen ved COVID-19-vacciner bliver skingre og med både bevidst og ubevidst misinformation.”
Vi bør tale mere respektfuldt til hinanden
I undersøgelsen svarer 80 procent af danskerne, at de generelt respekterer andres holdninger, mens kun 48 procent mener, at andre respekterer deres. Det er tankevækkende, mener Diana Brandt Larsen:
”Vi oplever eksempelvis, at uenigheder kan udvikle sig til en respektløs tone mellem brugerne på de private profiler, som kommenterer Lægemiddelstyrelsens opslag på vores sociale platforme. Det ville gavne vaccinedebatten, hvis man generelt kunne diskutere på en respektfuld måde med åbent sind over for andres holdninger.”
Fælles ansvar for oplyst debat om vacciner
Lægemiddelstyrelsen vil nu benytte den nye viden fra befolkningsundersøgelsen til at intensivere sin informationsindsats – især på de sociale medier, fortæller Diana Brandt Larsen:
”Vi har alle sammen et fælles ansvar for at bidrage til, at folkedebatten om vaccinerne er veloplyst, ordentlig og foregår i respekt for forskellige holdninger. Det gælder også på de sociale medier. Derfor vil vi skrue op for vores #TænkFørDuDeler-kampagne, der handler om, at man skal være kildekritisk og undgå at være med til at sprede rygter på de sociale medier. Og vi opfordrer alle til at give en hånd med online.”
Befolkningsundersøgelsen vil indtil videre blive gentaget med ca. tre måneders mellemrum.
Derfor spørger vi danskerne om COVID-19-vaccinerne
Målet med befolkningsundersøgelsen er at benytte resultaterne til at hjælpe borgere, medier, fagpersoner og myndigheder med at sikre, at vi alle sammen får den nødvendige viden om risikoen ved COVID-19 og vaccinernes effekt og bivirkninger, så hver enkelt borger kan træffe sit eget valg på et oplyst grundlag.
Læs undersøgelsen:
Befolkningens kendskab til COVID-19-vacciners virkning og bivirkninger.