Lægemiddelstyrelsen søger 4 medlemmer til Rådet for Lægemiddelovervågning
God lægemiddelovervågning kræver et stærkt tværgående samarbejde, hvor viden og erfaringer kan samles og bruges systematisk til at skabe sammenhæng i arbejdet.
Vi søger interesserede, herunder bl.a. repræsentanter for lægemiddelvirksomheder og apotekere, som i samarbejde med Lægemiddelstyrelsen vil være med til at udvikle og skabe gode og solide betingelser for den bedst mulige lægemiddelovervågning til gavn for samfundet.
Med virkning fra 1. marts 2025 kan der udpeges 4 medlemmer til rådet. Der skal udpeges en repræsentant for apotekere og en repræsentant for lægemiddelvirksomheder.
Rådets opgaver
Rådets opgaver er bl.a.:
- At komme med anbefalinger til Lægemiddelstyrelsen om tilrettelæggelse af arbejdet med at indsamle bivirkningsindberetninger og anvende tilgængelig viden om bivirkninger
- At komme med anbefalinger til Lægemiddelstyrelsen vedrørende information til medicinbrugere om lægemidler og bivirkninger
- At komme med anbefalinger til Lægemiddelstyrelsen vedrørende information om forebyggelse af medicineringsfejl
Det forventes, at rådet medvirker til:
- At øge kvaliteten i bivirkningsovervågningen/lægemiddelovervågningen
- At skabe dialog mellem medicinbrugere, sundhedspersoner og myndigheder
- At forebygge bivirkninger og fremme sikker anvendelse af lægemidler (risikominimering).
Rådets medlemmer har indflydelse på mødefrekvens, mødeform og indhold for at sikre den største værdi af rådets arbejde.
Rammer
Lægemiddelstyrelsen kan rådføre sig med Rådet for Lægemiddelovervågning i spørgsmål om bivirkninger og andre risici ved lægemidler, jf. lægemiddellovens § 101, stk. 1.
Rådet for Lægemiddelovervågning nedsættes af Lægemiddelstyrelsen efter offentligt opslag, jf. lægemiddellovens § 101, stk. 3.
Rådet for Lægemiddelovervågning består af højst 11 medlemmer, jf. lægemiddellovens § 101, stk. 2.
Blandt medlemmerne skal der være repræsentanter for sundhedspersoner, lægemiddelvirksomheder, apotekere og andre detailforhandlere af lægemidler, patienter og forbrugere, jf. lægemiddellovens § 101, stk. 2.
Rådets medlemmer beskikkes for 4 år ad gangen, jf. § 1, stk. 1, 2. pkt., i bekendtgørelse nr. 1566 af 6. december 2016 om forretningsorden for Rådet for Lægemiddelovervågning.
Med virkning fra 1. marts 2025 kan der udpeges 4 medlemmer af rådet. Der er opstået 4 ledige pladser, fordi fire medlemmer har været beskikket i 4 år. Der skal udpeges en repræsentant for apotekere og en repræsentant for lægemiddelvirksomheder til rådet. Andre interesserede er også velkomne til at ansøge om at blive medlem af rådet.
Der vil ved udpegningen blive lagt vægt på viden, om praktisk erfaring med og interesse for lægemiddelsikkerhed og bivirkningsområdet. Medlemmer udpeges på baggrund af personlige kompetencer og relevant erfaring.
Lægemiddelstyrelsen har udpeget 7 medlemmer til rådet, som ikke har været medlem i 4 år, og som derfor fortsætter deres medlemskab af rådet. Blandt de 7 medlemmer er der udpeget repræsentanter for sundhedspersoner, andre detailforhandlere (end apotekere) af lægemidler, patienter og forbrugere.
Der udbetales ikke vederlag til medlemmer af rådet. Befordringsgodtgørelse ydes efter statens regler.
Der kan forekomme ændringer i forhold til rådet i løbet af perioden.
Formand, sekretariat og møder
Lægemiddelstyrelsen udpeger en formand for Rådet for Lægemiddelovervågning blandt rådets medlemmer, jf. lægemiddellovens § 101, stk. 3. Lægemiddelstyrelsen varetager sekretariatsfunktionen for Rådet. Der skal udpeges en ny formand for rådet, da den nuværende formand stopper den 1. marts 2025.
Ansøgninger
Ansøgninger kan sendes på e-mail til sekretariatskoordinator Stine Ulsø. Send en e-mail til stul@dkma.dk.
Ansøgninger skal være Lægemiddelstyrelsen i hænde senest den 31. januar 2025.