Eksportcertifikat til danske fabrikanter af medicinsk udstyr

Opdateret 12. marts 2025

Lægemiddelstyrelsen udsteder eksportcertifikater til fabrikanter og autoriserede repræsentanter af medicinsk udstyr, som har hovedsæde i Danmark og er registrerede hos Lægemiddelstyrelsen. Eksportcertifikater udstedes for produkter, der skal eksporteres uden for det Europæiske Økonomiske Samarbejde og til lande, der ikke har en gensidig anerkendelsesaftale med EU. 

Eksportcertifikater udstedes for medicinsk udstyr, der er CE-mærket efter EU-forordningen for medicinsk udstyr (MDR) og in vitro-diagnostisk medicinsk udstyr (IVD-udstyr), der er CE-mærket efter EU-forordningen for in vitro-diagnostisk medicinsk udstyr (IVDR) (inkluderet er udstyr som følger overgangsordningerne fremsat i henholdsvis MDR, artikel 120 og IVDR, artikel 110).

Lægemiddelstyrelsen udsteder ikke eksportcertifikater til ikke CE-mærket medicinsk udstyr. I stedet kan enten Dansk Erhverv eller Dansk Industri kontaktes via deres respektive hjemmesider for udstedelse af disse.

Lægemiddelstyrelsens udstedelse af eksportcertifikater er ikke en godkendelse af de produkter, som står på eksportcertifikatet. Gyldigheden af eksportcertifikater er 2 år, medmindre certifikater fra det bemyndigede organ er gyldige i en kortere periode.

Gebyrer og eksportcertifikater

Eksportcertifikater er pålagt et gebyr, se evt. bekendtgørelse nr. 839 af 20. juni 2023 . I 2025 er gebyret på 1.341 kr. per anmodning af certifikat. Anmodninger af certifikater på flere sprog anses som separate anmodninger og pålægges separate gebyrer. Kopier af samme eksportcertifikat på samme sprog, pålægges ikke yderligere gebyr. Tilsvarende vil anmodninger for udstyr CE-mærket jf. forskellige direktiver/forordninger skulle anmodes separat. Gebyret på 1.341 kr. pålægges uafhængigt af antallet af udstyr, som fremgår af eksportcertifikatet. 

Hvordan ansøger jeg om eksportcertifikater?

Enheden for Medicinsk Udstyr har fornøjelsen af at præsentere MUCERT, en ny robot, der skal hjælpe med at automatisere dele af processen ved anmodninger om eksportcertifikater. MUCERT er udviklet med henblik på at sikre en hurtigere og mere effektiv udstedelse af eksportcertifikater. For at sikre at MUCERT kan arbejde effektivt, er det vigtigt, at skabelonen udfyldes som beskrevet i den følgende vejledning. Desuden bedes pdf-filer vedhæftet i digitalt format, da MUCERT ikke kan behandle scannede dokumenter.

Find den skabelon du skal bruge i skemaet herunder. Klik på ”Hent" og gem skabelonen på din computer.

Engelsk

Spansk

Medicinsk Udstyr (MDR)

Hent

Hent

Medicinsk Udstyr (MDD), overgangsordning

Hent

Hent

In vitro-diagnostisk udstyr (IVDR)

Hent

Hent

In vitro-diagnostisk udstyr (IVDD), overgangsordning

Hent

Hent

Autoriseret repræsentant (MDR)

Hent

Hent

Autoriseret repræsentant (MDD), overgangsordning

Hent

Hent

Autoriseret repræsentant (IVDR)

Hent

Hent

Autoriseret repræsentant (IVDD), overgangsordning

Hent

Hent

 

Vejledning til udfyldelse af Excel-skabelonen

  1. Udfyld virksomhedens navn og adresse på Side 1 af skabelonen.
  2. Udfyld produktoplysningerne på Side 2 af skabelonen. Brug skrifttypen Arial.
  3. Sørg for, at følgende kolonner er korrekt udfyldt:
    • Kolonne A: Produktnavn
    • Kolonne B: Grundlæggende UDI
    • Kolonne C: Bemyndiget organ certifikatnummer (kun relevant for højrisikoudstyr).

    Bemærk, at disse kolonner skal beholde deres oprindelige placering i skabelonen.

  4. Der skal være en præcis og entydig sammenhæng mellem de produktnavne og grundlæggende UDI, der er anført i skabelonen, og de der fremgår af de tilhørende overensstemmelseserklæringer. Angiv derfor præcis de samme produktnavne/produktbetegnelser, som fremgår af overensstemmelseserklæringen.

Hvis det ønskes at yderligere udstyrsoplysninger skal fremgå af eksportcertifikatet, da kan liggende sideretning vælges i excel-skabelonen ”Sidelayout → Retning → Liggende” hvorefter det er muligt at tilføje eventuelle yderligere udstyrsoplysninger til produktlisten.

Bemærk venligst: Før indsendelse bedes al tekst anført med ”rødt” i skabelonen slettet.

For at indsende en ansøgning om eksportcertifikater tilgås følgende formular og den udfyldte skabelon, samt relevant dokumentation, vedhæftes i formularen.

Ved eventuelle spørgsmål kan vi kontaktes via mail eller tlf. +45 44 88 95 95.

Dokumentationskrav

For CE-mærket udstyr skal der altid vedhæftes en kopi af de gældende overensstemmelseserklæringer for de produkter, der anføres på eksportcertifikatet.

For udstyr omfattet af et certifikat fra et bemyndiget organ, bedes du vedhæfte kopier af relevante gældende certifikater; EC-certifikater og evt. design eksaminations certifikater.

For udstyr på overgangsordning skal der vedhæftes et ’confirmation letter’ fra et bemyndiget organ.

Send altid skabelonen med

Du skal altid vedhæfte en udfyldt skabelon, når du ansøger om eksportcertifikater. Hvis du skal have udstedt eksportcertifikater på en række produkter, der falder ind under forskellige direktiver/forordninger, så skal du udfylde en skabelon og formular per direktiv/forordning. Det samme gælder for forskellige sprogversioner.

Hvis du skal eksportere medicinsk udstyr, kan du finde råd og vejledning på Udenrigsministeriets hjemmeside og hos din brancheorganisation.

Husk at være opmærksom på, at det enkelte land, du ønsker at eksportere til, kan have særregler på området.