
Tættere på sundhedsvæsenet
I projektet, Tættere på Sundhedsvæsenet, har vi haft fokus på samarbejdet mellem sundhedspersoner og Lægemiddelstyrelsen om sikkerheden af medicinsk udstyr og medicinsk udstyr til in-vitro diagnostik (IVD). Et fokusområde i projektet var at undersøge sundhedspersoners oplevelser i forbindelse med indberetning af formodede alvorlige hændelser med medicinsk udstyr herunder IVD. Som resultat af projektet har vi bl.a. udviklet informationsmateriale om indberetning af hændelser, som kan findes her på siden.
TemaBaggrund og formål:
Baggrunden for projektet var først og fremmest et generelt ønske om at styrke forståelsen mellem Lægemiddelstyrelsen og de sundhedspersoner, som bruger medicinsk udstyr og indberetter hændelser.
Ydermere pegede flere forhold på en underindberetning af alvorlige hændelser med medicinsk udstyr fra sundhedspersoner. Det afledte et ønske om at undersøge potentielle barrierer for at indberette hændelser med henblik på at mindske barriererne.
Når sundhedspersoner indberetter hændelser (fejl, svigt og mangler ved medicinsk udstyr), sikrer Lægemiddelstyrelsen, at fabrikanten undersøger årsagen tilfredsstillende og træffer passende foranstaltninger, hvilket er med til at sørge for, at medicinsk udstyr på det danske marked er sikkert og lever op til lovgivningen. Hændelsesindberetningerne kan eksempelvis føre til, at fabrikanterne bliver opmærksomme på designfejl ved udstyret, at brugsanvisningen bliver opdateret eller at udstyret trækkes tilbage. Ved hjælp af et solidt indberetningssystem kan sundhedspersoner, Lægemiddelstyrelsen og fabrikanterne tilsammen øge sikkerheden af medicinsk udstyr.

Hvad er medicinsk udstyr?
Der findes mange typer medicinsk udstyr, eksempelvis sprøjter, operationsknive, software, udstyr til diagnostiske analyser, pacemakere, implantater og avanceret operationsudstyr.

Hvad er en hændelse med medicinsk udstyr og hvad skal indberettes?
En alvorlig hændelse er tilfælde hvor fejl, svigt og/eller mangler med et udstyr er medvirkende til eller kunne have været medvirkende til dødsfald, en midlertidig eller varig forringelse af sundhedstilstanden eller trussel mod folkesundheden. Det anses også som en alvorlig hændelse, hvis førnævnte blev undgået, fordi der blev grebet ind.
Det er de formodede alvorlige hændelser som indberettes til Lægemiddelstyrelsen.
Aktiviteter
Projektet indsigter kommer fra en række aktiviteter, herunder:
- Indhentning og undersøgelse af viden fra tidligere kampagner i Enhed for Medicinsk Udstyr i Lægemiddelstyrelsen, lignende initiativer i andre europæiske lande og lignende systemer i Danmark (f.eks. indberetning af lægemiddelbivirkninger og UTH-systemet).
- Gennemgang af indberetningsveje og informationer om indberetning af hændelser på Lægemiddelstyrelsens hjemmeside.
- Interviews af ti sundhedspersoner og kvalitetspersonale på offentlige hospitaler.
- Deltagelse i årsmøde for Dansk Selskab for Kvalitet i Sundhedssektoren.
- Kvantitativ og kvalitativ gennemgang af hændelsesindberetninger fra sundhedspersoner i tidsrummet 2020-2023.
I undersøgelsen har vi primært fokuseret på offentlige hospitaler og hospitalslaboratorier, mens informationsmaterialet også kan bruges af andre, der som led i deres erhverv, anvender medicinsk udstyr.
Indsigter og informationsmateriale
Indsigter fra projektet var bl.a.:
- Der var positivitet overfor et tættere samarbejde mellem Lægemiddelstyrelsen og sundhedspersoner i forhold til sikkert medicinsk udstyr.
- Der var en stor velvilje blandt sundhedspersoner i forhold til at understøtte at medicinsk udstyr på hospitalerne er sikkert at bruge.
- Flere læger og sygeplejersker i klinikken var ikke klar over, at alvorlige hændelser med medicinsk udstyr skal indberettes til Lægemiddelstyrelsen. Risikomanagere og kvalitetspersonale vidste derimod godt, at alvorlige hændelser med medicinsk udstyr skal indberettes til Lægemiddelstyrelsen.
- Generelt var der en manglende viden om, hvorfor det gør en forskel at indberette og hvad Lægemiddelstyrelsens rolle og ansvar er på dette område.
- Alvorlige hændelser med medicinsk udstyr blandes sommetider sammen med utilsigtede hændelser (UTH).
- Der var generelt tilfredshed med vores indberetningsløsning, men der var samtidig plads til forbedring.
Indsigterne har ført til opdateringer af vores hjemmeside om indberetning af hændelser - Indberetudstyr.dk, kvitteringer, formular samt udvikling af informationsmateriale, som adresserer indsigterne og en plan for at distribuere informationen og skabe fundament for at indgå i tættere dialog med sundhedspersoner om sikkerhed af medicinsk udsyr.
Informationsmaterialet kan hentes og printes fra siden her. Hvis du ønsker fysiske eksemplarer, kan disse sendes efter forespørgsel. Hvis du er interesseret i, at vi holder et oplæg eller har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.
Hent informationsmateriale til sundhedspersoner
Hent folderen her
- Åbn filen
- Tryk udskriv
- Vælg følgende indstillinger:
- Siden skal udskrives i faktisk størrelse
- Siden skal udskrives på begge sider af papiret
- Papiret skal vendes på den korte side
- Siden skal have liggende retning
Fold ved at følge foldelinjerne
Hent plakaten her
- Åbn filen
- Tryk udskriv
- Vælg følgende indstillinger:
- Skift dokumentformat til A3
- Siden skal udskrives i faktisk størrelse
- Siden skal have stående retning
Er du risikomanager, kan du gøre en forskel:
Tips og tricks
- Udbred viden om hændelser på dit hospital: Sæt emnet på en nyhedsmail, hæng en plakat på gangen, sæt folderen i brochureholderen eller dueslaget eller book os til et oplæg
- Lav et internt system til at holde overblik over alvorlige hændelser med interne referencenumre
- Sørg for en genvej til Indberetudstyr.dk på hospitalets intranet
Kontakt
Hvis du ønsker at høre mere om projektet eller indberetning af hændelser med medicinsk udstyr, er du velkommen til at kontakte os på med-udstyr@dkma.dk.
Angiv gerne projekttitlen: Tættere på sundhedsvæsenet.