Klageadgang for borgere ved tilbagetrækning af medicinsk udstyr

13. december 2024

Dine rettigheder ved tilbagekaldelse af medicinsk udstyr

Hvis et medicinsk udstyr bliver tilbagekaldt af sikkerhedsmæssige årsager af forhandleren, fabrikanten eller af myndighederne, har du som forbruger visse rettigheder. En vigtig del af disse rettigheder findes i artikel 37 i EU-forordning 2023/988 om produktsikkerhed (GPSR), som fastlægger de erhvervsdrivendes forpligtelser overfor forbrugerne i tilfælde af tilbagekaldelser.

Hvad er dine rettigheder som forbruger?

Forhandleren, som er ansvarlig for tilbagekaldelsen, skal sikre, at du som forbruger i udgangspunktet bliver tilbudt mindst to af følgende muligheder

  • Reparation af det pågældende produkt
  • Ombytning til et sikkert produkt af samme type, værdi og kvalitet
  • Tilbagebetaling

Bliver du tilbudt valget mellem reparation eller ombytning, kan du også kræve tilbagebetaling, hvis reparation eller ombytning ikke bliver udført indenfor en rimelig frist og uden væsentlig ulempe for dig som forbruger.

Uanset hvilken mulighed du tilbydes, må den ikke være til væsentlig ulempe for dig. Dette indebærer blandt andet, at forhandleren skal dække eventuelle omkostninger forbundet med returnering af produktet eller tilbyde afhentning, hvis det medicinske udstyr ikke kan bortskaffes på anden vis.   

Muligheden for at indgive klage

Hvis du mener, at du ikke har fået tilbudt de nødvendige muligheder i forbindelse med en sikkerhedsmæssig tilbagekaldelse af et medicinsk udstyr fra forhandleren, har du ret til at indgive en klage til Lægemiddelstyrelsen, som kan hjælpe med at beskytte dine rettigheder. Du kan sende din klage til Lægemiddelstyrelsens enhed for medicinsk udstyr.

Husk at inkludere oplysninger om den relevante forhandler eller fabrikant og det berørte produkt.