Databeskyttelse og Lægemiddelstyrelsens brug af sociale medier

Opdateret 20. april 2023

Lægemiddelstyrelsen bruger sociale medier for at nå ud til så mange danskere som muligt og for at holde fingeren på pulsen. Ambitionen er, at vi bliver mere synlige, transparente og tilgængelige for de mange borgere, der søger information om vores arbejde, medicin og medicinsk udstyr.

Konkret bruger Lægemiddelstyrelsen Facebook, LinkedIn og Twitter. Fælles for platformene er, at Lægemiddelstyrelsen ikke på samme måde kan udøve kontrol over persondata på dem, som vi kan med de platforme, der leveres af vores normale IT-leverandører. Lægemiddelstyrelsen benytter dog kun sociale medier i det omfang, vi vurderer, at det er forsvarligt i forhold til databeskyttelsen.

Facebook, Instagram, LinkedIn og Twitter giver alle indsigt i persondata som køn, alder, land og by om dem, der følger os og kommenterer og reagerer på vores opslag. Den data er genereret på baggrund af brugernes tilladelser via deres privatindstillinger. Det er vigtigt, at du som bruger er opmærksom på, at det ikke alene er Lægemiddelstyrelsen og det sociale netværk, men også deres annoncører og andre partnere, som får adgang til disse oplysninger om dig. Dette gælder uanset, om du besøger Lægemiddelstyrelsen på det sociale netværk eller bruger det til noget andet.

Hvis du vil vide, hvilke oplysninger, de sociale netværk indsamler og behandler om dig, så kan du se det på nedenstående links:


Facebook logo Facebooks side om databeskyttelse

LinkedIn logo LinkedIns side om databeskyttelse

Twitter logo  Twitters side om databeskyttelse

Instagram logo Instagrams side om databeskyttelse

TikTok logo TikToks side om databeskyttelse

YouTube logo YouTubes side om databeskyttelse

Lægemiddelstyrelsen opfordrer alle til at tænke sig om i forhold til, hvad man skriver på sociale medier, da det i praksis ofte er umuligt at trække oplysninger tilbage, når først de er blevet offentliggjort. Du bør ikke dele hverken dine egne eller andres personfølsomme helbredsoplysninger på sociale medier, hvor andre kan se det.