Nævnet for Sundhedsapps
Flere og flere danskere bruger hver dag sundhedsapps på deres smartphone, tablet eller en anden platform. Sundhedsapps giver en lang række nye muligheder – eksempelvis i form af inspiration til en sund livsstil, forebyggende sundhedstiltag eller mulighed for at følge et sygdomsforløb. Indenrigs- og sundhedsministeren har nedsat Nævnet for Sundhedsapps, der har til opgave at vurdere og anbefale sundhedsapps til borgere og sundhedspersoner.
SundhedsappsDer findes allerede mange forskellige sundhedsapps, og det kan være svært at finde rundt i det store udbud. De sundhedsapps, nævnet anbefaler, vil blive offentliggjort på Sundhed.dk.
I takt med den teknologiske udvikling og markedet for sundhedsapps i bred forstand kan Nævnet for Sundhedsapps løbende definere og tilpasse rammerne for, hvilke sundhedsapps, der får mulighed for at blive anbefalet af nævnet.
For ansøgere
Sådan ansøger du
Ansøgning om anbefaling af en sundhedsapp til Nævnet for Sundhedsapps foregår gennem ansøgningsformularen: Ansøgning til Nævnet for Sundhedsapps
For at kunne udfylde ansøgningsformularen korrekt anbefaler vi, at du først:
- Læser vejledningen grundigt igennem: Vejledning til CE-mærkede sundhedsapps (pdf), Vejledning til ikke-CE-mærkede sundhedsapps (pdf)
- Finder de oplysninger og dokumenter, som du skal bruge til at udfylde formularen
- Udfylder og underskriver tro- og love erklæringen: Link til Tro- og love-erklæringen (word)
Ansøgningsformularen består af en række trin, hvori du skal besvare spørgsmål, udfylde information og uploade dokumenter inden for følgende 7 emner:
- Generelle oplysninger om ansøger og sundhedsappen
- Klinisk evidens
- Brugervenlighed
- Pris
- Samfundsværdi
- Visning på Sundhed.dk
- Tro- og love erklæring
Sekretariatet for Nævnet for Sundhedsapps er ansvarlig for at opbevare og håndtere alle indtastede oplysninger og de vedlagte dokumenter i ansøgningsformularen. Oplysningerne deles med medlemmerne af Nævnet for Sundhedsapps, med medarbejdere i Lægemiddelstyrelsen, der bidrager til betjeningen af nævnet samt eventuelt med sagkyndige, der anvendes som eksperter.
Ansøgning om anbefaling af en sundhedsapp
Har du spørgsmål, så er du velkommen til at kontakte Sekretariatet for Nævnet for Sundhedsapps på sundhedsapps@dkma.dk.
Vurderingskriterier
Herunder kan du læse mere om de kriterier, der skal opfyldes for at en sundhedsapp kan blive vurderet af Nævnet for Sundhedsapps. Vurderingskriterierne er fastlagt af Nævnet for Sundhedsapps og er inddelt i fire kategorier: Evidens for effekt, brugervenlighed, pris og samfundsværdi.
Evidens for Effekt
Evidensgrundlaget for effekten af en sundhedsapp skal baseres på kliniske studier, da der ikke må være tvivl om sundhedsappens effekt, når den anbefales til borgere og sundhedsprofessionelle.
Den evidens, der skal fremlægges, afhænger af, om sundhedsappen er CE-mærket som medicinsk udstyr eller ej.
For sundhedsapps, der er CE-mærket som medicinsk udstyr, skal der fremsendes studier, der undersøger effekten af den konkrete sundhedsapp. Vurderingen af CE-mærkede sundhedsapps foretages ud fra, om der er evidens for sundhedsappens effekt, og om evidensen er dokumenteret på det niveau, der kræves jf. den forordning og risikoklasse, sundhedsappen er registreret som.
For de sundhedsapps, der ikke er CE-mærket som medicinsk udstyr, skal der fremsendes studier, der dokumenterer effekten af den intervention, der anvendes eller formidles i den konkrete sundhedsapp. Vurderingen af en ikke-CE-mærket sundhedsapp er baseret på, om der er evidens for effekten af den intervention, som sundhedsappen anvender eller formidler.
Brugervenlighed
Sundhedsappen skal understøtte en positiv, effektiv og intuitiv interaktion med brugeren og dermed imødekomme brugernes behov og forventninger. I skal dokumentere brugervenligheden, fx igennem en usability-test, brugerundersøgelse, design- og tilgængelighedsstandarder og/eller funktionsbeskrivelser.
Pris
Betalingsmetode og pris skal være proportionel med den effekt, som sundhedsappen forventes at levere.
Samfundsværdi
Sundhedsappen forventes at bidrage til at løse sundhedsmæssige og sociale udfordringer gennem forebyggelse og øget tilgængelighed. I skal redegøre for, hvordan sundhedsappen har mulighed for at understøtte det danske sundhedssektor ud fra både en direkte og indirekte værdi. Med direkte samfundsværdi menes reduktion i direkte omkostninger, fx i form af mindre behov for sundhedsydelser, herunder antal konsultationer og medicinmængde. Med indirekte samfundsværdi menes reduktion i indirekte omkostninger, fx lavere sygefravær.
Før I ansøger, skal I sikre jer, om sundhedsappen er omfattet af definitionen af medicinsk udstyr. For yderligere information om CE-mærkning af medicinsk udstyr henvises til Lægemiddelstyrelsens introduktion her.
Læs mere om de konkrete oplysninger, der indgår i vurderingen af sundhedsappen, i vejledningen til ansøgning:
Vejledning til CE-mærkede sundhedsapps (pdf)
Vejledning til ikke-CE-mærkede sundhedsapps (pdf)
Ansøgningsproces
Her kan du læse mere om, hvad der sker, når du har ansøgt om en anbefaling fra Nævnet for Sundhedsapps.
- Når du har fuldført din ansøgning gennem ansøgningsformularen, modtager du umiddelbart derefter en bekræftelse pr e-mail om, at sekretariatet har modtaget din ansøgning.
Derefter gennemgår sekretariatet din ansøgning og sikrer, at alle spørgsmål er besvaret tilstrækkeligt samt at de påkrævede dokumenter er uploadet. Derudover skal det sikres, at der er foretaget korrekt CE-mærkning og at ansøgningen er i overensstemmelse med denne.
Sekretariatet kontakter dig via den mailadresse, du her har angivet i ansøgningen, hvis der er spørgsmål eller behov for flere oplysninger.
- Når ansøgningen er komplet beslutter sekretariatet i samråd med nævnets formandskab, om sundhedsappen skal vurderes af en ekstern sagkyndig ekspert. Der vil blandt andet blive brugt eksperter til at vurdere sundhedsapps, der er relateret til et specifikt sygdomsområde. Der kan også bruges eksperter på andre områder, fx. inden for teknologi.
Eksperternes udtalelser indgår i nævnets bedømmelse af sundhedsappen.
- På baggrund af ansøgningsmaterialet, evt. udtalelse fra eksperter samt behandling i sekretariatet, bliver der udarbejdet en sagsfremstilling, som efterfølgende behandles på et møde i Nævnet for Sundhedsapps.
Ansøgninger behandles som udgangspunkt i den rækkefølge, sekretariatet har modtaget komplette ansøgninger.
- Nævnet for Sundhedsapps vurderer på mødet, om sundhedsappen skal anbefales eller ej. Nævnet kan fastlægge specifikke betingelser for anbefaling af sundhedsappen. Nævnet kan også – efter aftale med formanden – bede jer om at møde op i nævnet for at præsentere eller uddybe jeres ansøgning.
- Hvis sundhedsappen bliver anbefalet, vil den blive vist på listen over anbefalede sundhedsapps på sundhed.dk. Sekretariatet sikrer at de oplysninger, I har angivet i ansøgningen om visning på sundhed.dk, er retvisende.
- I tilfælde af, at du modtager et afslag på din ansøgning, så vil du samtidig modtage en begrundelse for afslaget – blandt andet med en forklaring af, hvilke specifikke krav, nævnet vurderer, at sundhedsappen ikke lever op til.
Hvad er en sundhedsapp?
Med en sundhedsapp forstås i bred forstand en applikation med en sundhedsfunktion i form af et softwareprogram, der kører på f.eks. en mobiltelefon, en tablet, en pc eller et smartwatch.
Om Nævnet for Sundhedsapps
Medlemmerne af Nævnet for Sundhedsapps
Indenrigs- og sundhedsministeren udpeger medlemmerne af Nævnet for Sundhedsapps. Nævnet består af højest 11 medlemmer, der udpeges for op til fire år ad gangen.
Den 4. september udpegede indenrigs- og sundhedsministeren følgende otte medlemmer af Nævnet for Sundhedsapps:
- Erik Jylling, koncerndirektør i Region Hovedstaden, indstillet af Danske Regioner (formand)
- Ann Leistiko, direktør i Lungeforeningen, indstillet af Danske Patienter (næstformand)
- Rikke Saltoft, it-chef i København Kommunes Sundhedsforvaltning, indstillet af KL
- Bjarne Skjødt Hjaltalin, cheflæge og medlem i Lægeforeningens bestyrelse samt Udvalg for Digitalisering og IT, Lægeforeningen
- Niels Ulrich Holm, læge og medlem af PLO’s bestyrelse, PLO
- Christine Lønager Boesen, konsulent i Samfundsanalyse, Ældre Sagen
- Sarah Lindegaard, fagchef for sundhed og life science, Dansk Erhverv
- Lene Laursen, vicedirektør, Medicoindustrien
Nævnet kan efter behov udpege suppleanter for medlemmerne, som kan indtræde i nævnets arbejde.
Møder i Nævnet for Sundhedsapps
Mødedatoer
- 6. november 2024, kl. 10.45 - 13.30
- 19. februar 2025, kl. 15.00 - 18.00
- 9. april 2025, kl. 15.00 - 18.00
- 26. juni 2025, kl. 15.00 - 18.00
- 15. september 2025, kl. 15.00 - 18.00
- 25. november 2025, kl. 09.00 - 12.00
Dagsordener
Referater
Hér vil du kunne finde referater fra møderne i nævnet.
Sekretariatet for Nævnet for Sundhedsapps
Nævnet for Sundhedsapps sekretariatsbetjenes af Lægemiddelstyrelsen. Sekretariatet vejleder ansøgere og behandler modtagne ansøgninger og bidrager til at tilrettelægge nævnets arbejde i samarbejde med nævnets formandskab.
Hvis du har spørgsmål til Nævnet for Sundhedsapps, kan du kontakte sekretariatet på sundhedsapps@dkma.dk.
Bedre overblik for borgere
Med en liste over sundhedsapps, der er anbefalet af Nævnet for Sundhedsapps, vil borgere og sundhedspersoner få et bedre overblik over sundhedsapps. Det kan være et værdifuldt bidrag i behandlingen, når borgeren er i kontakt med sundhedsvæsenet, men også til forebyggelse og til bedre sundhed på borgerens eget initiativ.
Oprettelsen af Nævnet for Sundhedsapps er en del af regeringens Digitaliseringsstrategi fra november 2023 og den politiske aftale fra februar 2024 om en ambitiøs og ansvarlig strategi for Danmarks digitale udvikling’ og er én af de konkrete indsatser for fremtidens digitale sundhedsvæsen.
Lovgivning og links
Bekendtgørelse om forretningsorden for Nævnet for Sundhedsapps (retsinformation.dk)
Politisk aftale på plads om Danmarks nye digitaliseringsstrategi (regeringen.dk)
Kontakt Nævnet for Sundhedsapps
Kontakt sekretariatet for Nævnet for Sundhedsapps på sundhedsapps@dkma.dk.
Sekretariatet videreformidler relevante henvendelser til Nævnet for Sundhedsapps.