Ansøgning om individuelle tilskud til medicin

Opdateret 14. december 2017

Ansøgning om individuelle tilskud til medicin

Alle individuelle ansøgninger om medicintilskud skal søges elektronisk via www.fmk-online.dk. Vejledning til FMK-online medicintilskud.

Der er allerede flere lægepraksissystemer, der er etableret direkte adgang til fmk-online via LPS og EPJ.

Hvad skal der til?

Du skal anvende din sundhedsfaglige signatur/nøglefil for at få adgang til fmk-online.dk. Du kan ikke anvende NemID til tilskudsmodulet.

E-mail notifikation

Du kan angive en emailadresse på ansøgningsblanketten, som vi vil sende en mail til, når ansøgningen er behandlet. I den mail vi sender, vil det være angivet om ansøgningen for eksempel er imødekommet, har fået afslag eller om vi ”mangler oplysninger”.

Sagsbehandlingstider

Vores gennemsnitlige sagsbehandlingstid er ca 14. dage.

Lægens medhjælp

Lægens medhjælp (medicinstuderende, sygeplejersker, farmaceuter, sekretærer og socialrådgivere) kan alle hjælpe dig med en række administrative opgaver i forbindelse med dine patienter, også når det drejer sig om medicintilskud. Det kræver blot, at du giver de fornødne rettigheder i FMK-online.

Medhjælpen kan:

  • forberede ansøgninger om medicintilskud, så du blot behøver at godkende dem.
  • modtage Lægemiddelstyrelsens notifikationsmail om, at ansøgningen er behandlet.
  • holde øje med dine ansøgning, så du straks bliver gjort opmærksom på, hvis din ansøgning om medicintilskud ikke bliver bevilget. Det er også til gavn for patienten.
    I de tilfælde ansøgningen ikke er blevet bevilget, kan medhjælpen – ved at klikke på linket til sagen i FMK-online – finde ud af, hvorfor en ansøgning har fået afslag.

Mangler Lægemiddelstyrelsen yderligere oplysninger, kan medhjælpen gøre opmærksom på det.

Du kan finde meget mere information om Lægens medhjælp og tildeling af rettigheder her:

Oprettelse af bemyndigelser i FMK-online

NemID medarbejdersignatur

Support

Har du brug for support til funktionaliteterne i tilskudsmodulet, kan du kontakte Medicintilskudssektionen i Lægemiddelstyrelsen på telefon nr. er 44 88 96 96.
Du kan ringe på hverdage mellem kl. 9.30 - 15.00.
Du kan skrive til email: medicintilskud@dkma.dk

Hvis du har brug for support til ordinations-, recept- eller vaccinationsmodulet, kan du kontakte Servicedesk i Sundhedsdatastyrelsen på telefon nr. 32 68 39 00.
Du kan ringe på hverdage mellem kl. 9.00 - 15.00.
Du kan skrive til email: servicedesk@ssi.dk.

Har du brug for support til den sundhedsfaglige digitale signatur/nøglefil skal du kontakte din IT-afdeling.

Har du brug for support til din digitale signatur eller NemID Erhverv, kan du kontakte Nets DanID på telefon 72 24 70 90.
Du kan finde hjælp til NemID medarbejdersignatur på DanID’s supportsider.

Fik du svar på dine spørgsmål?

Beskriv, hvordan vi kan forbedre hjemmesiden. Vær opmærksom på, at vi ikke besvarer spørgsmål stillet via denne funktion.