DKMAnet: adgang - spørgsmål og svar
Hvordan får virksomheden adgang til DKMAnet?
Alle brugere skal identificere sig med et digitalt ID for at logge på DKMAnet. Brugere ansat i danske virksomheder skal benytte MitID Erhverv, som virksomheden kan bestille hos MitID Erhverv.
Brugere ansat i virksomheder, der ikke har et dansk CVR-nummer, skal have udstedt et Lukket Brugergruppe-certifikat (LBC) af Lægemiddelstyrelsen: Blanket til bestilling af Lukket Brugergruppe Certifikat (LBC).
Når brugeren har fået oprettet et digitalt ID til at logge på DKMAnet, skal virksomheden oprettes i DKMAnet. Virksomheden får oprettet adgang til DKMAnet ved at udpege en sikkerhedsadministrator og indsende følgende blanket til Lægemiddelstyrelsen: Blanket til udpegning af sikkerhedsadministrator (SA).
Bemærk venligst, at underskriver af blanketten skal være tegningsberettiget for virksomheden og der altid skal vedlægges dokumentation for tegningsberettigelse, fx i form af en tegningsudskrift fra Erhvervsstyrelsen. Hvis der i virksomheden er krav om, at flere personer skal underskrive i fællesskab, skal de relevante personer underskrive blanketten
Lægemiddelstyrelsen forbeholder sig 14 dages behandlingstid af blanketten. Som oftest vil vi dog kunne behandle blanketten indenfor få dage, og dermed give adgang for virksomheden til DKMAnet.
Hvad er MitID Erhverv?
MitID Erhverv er et digitalt ID for alle typer af organisationer i Danmark. MitID Erhverv er til alle virksomheder, foreninger og myndigheder, som har medarbejdere eller brugere, der skal logge ind på offentlige selvbetjeningsløsninger.
MitID Erhverv har erstattet NemID medarbejdersignatur. NemID medarbejdersignatur lukkede den 31. oktober 2023.
Hvordan anskaffer man MitID Erhverv?
Tilslutning og opsætning af jeres organisation i MitID Erhverv sker direkte hos MitID Erhverv. Hvis du har behov for support eller spørgsmål direkte relateret til MitID Erhverv, henviser vi til MitID Erhverv.
MitID Erhverv har erstattet NemID medarbejdersignatur. NemID medarbejdersignatur lukkede den 31. oktober 2023.
Anskaffelse af digitalt ID til brugere ansat i virksomheder, der ikke har et dansk CVR-nummer?
Brugere ansat i virksomheder, der ikke har et dansk CVR-nummer, skal have udstedt et Lukket Brugergruppe Certifikat (LBC) af Lægemiddelstyrelsen inden de kan få adgang til DKMAnet.
Bestillingen sker ved at udfylde Blanket til bestilling af Lukket Brugergruppe Certifikat (LBC) og sende den til Lægemiddelstyrelsen, som administrerer tildelingen af 'LBC – Lukket Brugergruppe Certifikat'. Når Lægemiddelstyrelsen har behandlet blanketten, vil brugeren modtage en mail med bekræftelse om udstedelsen samt et link til en online installationsvejledning på engelsk.
Hvis en bruger skal have adgang til forskellige virksomheder i DKMAnet, skal der bestilles et Lukket Brugergruppe Certifikat til hver enkelt virksomhed.
Skal alle brugere af DKMAnet have et digitalt ID?
Alle brugere på DKMAnet skal identificere sig med et digitalt ID for at logge på DKMAnet.
Et digitalt ID er personligt og tilknyttes den enkelte bruger på DKMAnet. Derfor skal alle brugere på DKMAnet, oprettes med sin egen personlige bruger, hvor det digitale ID tilknyttes. Det er ikke tilladt at dele sin bruger på DKMAnet med andre medarbejdere i virksomheden.
Sikkerhedsniveauet i systemet sikrer, at et digitalt ID, som bruges af en sikkerhedsadministrator, ikke samtidig kan bruges til identifikation af en virksomhedsbruger i en anden virksomhed.
Hvis din virksomhed har et dansk CVR-nummer, bestiller du dit digitale ID direkte hos MitID Erhverv.
Hvis din virksomhed ikke har et CVR-nummer, bestiller du dit digitale ID (Lukket Brugergruppe Certifikat) gennem Lægemiddelstyrelsen ved at indsende blanketten: Blanket til bestilling af Lukket Brugergruppe Certifikat (LBC).
Hvordan finder jeg mit RID-nummer?
For at finde dit RID-nummer, skal du først have oprettet et MitID Erhverv eller have installeret et Lukket Brugergruppe Certifikat.
Hvis du logger ind med MitID Erhverv, kan du få oplyst dit RID-nummer ved at henvende dig til din virksomheds administrator for MitID Erhverv.
Hvis du logger ind med et Lukket Brugergruppe Certifikat (LBC), finder du dit RID-nummer på følgende måde:
- Gå til loginsiden www.dkmanet.dk
- Vælg fanen 'Login with closed usergroup'
- Klik 'Browse' og bælg den navngivne HTML fil, som du har modtaget fra Lægemiddelstyrelsen
- Klik 'Åbn' og derefter 'Show details'.
- Dit RID-nummer vil nu fremgå af den øverste linje.
Hvem kan blive oprettet som bruger på DKMAnet?
DKMAnet giver aktuelt mulighed for at:
- Indsendelse af ændringer til priser eller pakningsændringer på lægemidler
- Upload af indlægssedler til lægemidler
- Ansøgning om generelt tilskud
- Ansøgning om samt ændringer til kliniske forsøg
- Opfølgning (follow-up) på bivirkningsindberetninger
Hvis din virksomhed har brug for at anvende en af ovenstående services, kan I blive oprettet som bruger på DKMAnet. Bemærk, at listen over services udvides løbende, og at målgruppen derfor også vil blive større.
Er du i tvivl, om du kan blive bruger på DKMAnet, så kontakt venligst DKMAnet support på Send en mail eller 4488 9525.
Hvad er et virksomhedsnummer?
Et virksomhedsnummer er Lægemiddelstyrelsens unikke ID-nummer for din virksomhed. Virksomhedsnummeret er det nummer, Lægemiddelstyrelsen kender din virksomhed under, og hvorunder din virksomheds lægemidler er registreret.
Koblingen mellem din virksomheds adgang til DKMAnet og de oplysninger, som vises på DKMAnet, sker ved hjælp af det virksomhedsnummer, Lægemiddelstyrelsen har knyttet til din virksomhed.
Hvis din virksomhed ændrer navn eller adresse, vil det udløse et nyt virksomhedsnummer. For at få adgang til et nyt virksomhedsnummer, skal sikkerhedsadministratoren indsende Blanket til udpegning af sikkerhedsadministrator og angive det nye virksomhedsnummer på blanketten.
Hvad er et CVR-nummer?
Et CVR-nummer er et unikt nummer til identificering af virksomheder i Danmark. CVR-numre er registreret i Erhvervsstyrelsens Centrale VirksomhedsRegister, se www.cvr.dk.
Du skal ikke angive CVR-nummeret i blanketterne, hvis din virksomhed er udenlandsk, da CVR-numre er forbeholdt danske virksomheder.
Hvorfor skal man oplyse virksomhedens CVR-nummer?
Når du logger på DKMAnet, tjekker systemet, hvilke oplysninger du har adgang til ved hjælp af dit digitale ID.
Koblingen mellem dig og din virksomheds lægemiddelsortiment sker ved hjælp af dit digitale ID-nummer (RID-nummer), din virksomheds CVR-nummer, og det eller de virksomhedsnumre, vi har knyttet til jeres virksomhed. Derfor skal Lægemiddelstyrelsen have disse tre oplysninger, når vi opretter jeres udpegede sikkerhedsadministrator.
Hvis vi mangler nogle af oplysningerne, eller der er fejl i de oplysninger, vi har registreret om virksomheden (navn, adresse, sortiment), kan vi ikke oprette jer.
Min virksomhed har to virksomhedsnumre? Kan jeg få dette ændret?
Hvis din virksomhed har to virksomhedsnumre, kan du bede Lægemiddelstyrelsen om at ændre lægemidlernes tilknytning til virksomhedsnumrene, så de bliver samlet på ét virksomhedsnummer. Det gør du ved at sende en variationsansøgning.
Du kan læse mere om variationsansøgninger under Ansøgning om variationer.
Din virksomhed skal ikke sende en variationsansøgning, hvis I har dokumentation for, at de oplysninger, som I ønsker at få flyttet fra et virksomhedsnummer til et andet, er registreret forkert.
Det kan være, at I mener, at vores oplysninger er forkerte i forhold til, hvad I tidligere har ansøgt om, eller det kan være, at I har en variationsansøgning under behandling i Lægemiddelstyrelsen. Kontakt Lægemiddelstyrelsen på 4488 9595 eller Send en mail, som vil besvare spørgsmål om, hvordan I så skal forholde jer.