Ofte stillede spørgsmål – Registrering i Eudamed
Hvordan udfyldes en ansøgning?
Lægemiddelstyrelsen har udarbejdet et vejledningsdokument med information om, hvilke oplysninger en ansøgning skal indeholde og hvordan den skal udfyldes.
Alternativt kan Eudameds egen vejledning om registrering tilgås via Europa Kommissionens hjemmeside.Hvad er status på behandlingen af vores ansøgning?
Mulige statuser på ansøgningen er:
- Submitted: Lægemiddelstyrelsen har modtaget ansøgningen, der derfor ikke længere kan tilgås af virksomheden. Kontakt derfor Lægemiddelstyrelsen, hvis ansøgningen indeholder fejl/mangler.
- Draft: Ansøgningen er ikke sendt til Lægemiddelstyrelsen, men er gemt som en kladde. Ansøgningen kan forsat tilgås af virksomheden.
- Correction Requested: Lægemiddelstyrelsen har sendt ansøgningen retur med anmodning om korrektioner. Ansøgningen kan atter tilgås af virksomheden.
Hvordan verificeres de oplysninger, vi har indsendt til Eudamed?
Bliver virksomhedsoplysningerne i Eudamed automatisk overført til Lægemiddelstyrelsens database?
Nye eller ændrede oplysninger der indtastes i Eudamed, bliver ikke automatisk overført til Lægemiddelstyrelsens database og omvendt.
Derfor skal virksomheden, inden registreringen i Eudamed foretages, sørge for at registrere sine aktiviteter hos Lægemiddelstyrelsen via registreringsblanketten. Det er også nødvendigt at underrette Lægemiddelstyrelsen, hvis der foretages ændringer af virksomhedens navn eller adresse, eller hvis virksomhedens aktørroller inaktiveres i Eudamed.
Hvis vi har flere aktørroller, skal vi så indsende mere end en ansøgning?
Hvor kan jeg få hjælp til tekniske spørgsmål, som f.eks. fejlkoder?
Vi er kommet til at sende vores ansøgning til den forkerte kompetente myndighed – hvad gør vi?
Hvis vi registrerer os i Eudamed, skal vi så ikke længere indsende klasse I udstyrslisten til Lægemiddelstyrelsen?
Kan vi registrere virksomhedens binavn i Eudamed?
Hvor kan vi som fabrikanter få hjælp til UDI/udstyrs-modulet, herunder registrering af udstyr?
For UDI-udstedelse henviser vi til de ”udstedende enheder”. Information om disse kan findes nederst på Europa Kommissionens hjemmeside om UDI.
For registrering af udstyr i UDI/udstyrsmodulet i Eudamed henviser vi til:
- EUDAMED Information Centre. Her kan I bl.a. finde vejledning om registrering af udstyr.
- EU UDI Helpdesk. Her kan I finde vejledningsmateriale og kontaktinformation til UDI Helpdesk.
- MDCGs hjemmeside. Vælg ”Unique Device Identifier (UDI)”. Her kan I finde detaljerede vejledningsdokumenter om UDI-systemet.
- Europa Kommissionens hjemmeside om UDI. Her kan I finde et overordnet overblik over UDI/udstyrsregistrering.
Skal vi have et SRN for at leve op til kravene i MDR og IVDR?
Kan man se kontaktoplysninger på den regulatorisk ansvarlige person for andre virksomheder?
Hvad er koblingen mellem den autoriserede repræsentant og ikke-EU-fabrikanten i Eudamed?
Som juridisk fabrikant, men med en bagvedliggende OEM (original equipment manufacturer), hvem skal så registrere sig - begge virksomheder, eller kun den juridiske fabrikant?
Kan vi forvente, at de nationale interaktioner er de samme i andre europæiske lande?
Kan man få et login til Eudamed som viewer, hvis man ikke har en aktørrolle, men er f.eks. konsulent?
Hvornår skal vi senest være registreret i Eudamed?
Hvordan ophører vi vores registrering i Eudamed?
Det er vigtigt, at I samtidig ophører jeres registrering i Lægemiddelstyrelsens database via registreringsblanketten, såfremt I ikke længere markedsfører medicinsk udstyr. Foretages der ikke et ophør i Lægemiddelstyrelsens database, vil I fortsat være gebyrpligtige for de aktiviteter, der her er registreret.