Ansøgning om individuelle tilskud til medicin

Opdateret 5. januar 2016

Ansøgning via Fælles Medicin Kort (FMK)

Den 1. oktober 2013 kan alle læger og tandlæger med en sundhedsfaglig digital signatur ansøge om individuelle medicintilskud via FMK-online.dk. Fra den 15. november 2015 bliver det obligatorisk for læger at søge digitalt, læs mere: Bekendtgørelse om ansøgning om medicintilskud.

For at kunne ansøge elektronisk om individuelle medicintilskud, skal lægen,eller tandlægen – med sin digitale signatur – logge sig på FMK via FMK-online.dk. Det er muligt for lægen at uddelegere forberedelsen af ansøgninger til lægens medhjælp.

Læs mere: vejledning til FMK medicintilskud (pdf)

Support til FMK

Hvis du har brug for generel hjælp og viden om FMK:

Vejledning til hele FMK-online.dk 

Hjælp til implementering af FMK

Funktionaliteterne i tilskudmodulet

Hvis du har brug for support til funktionaliteterne i tilskudsmodulet skal du kontakte Medicintilskudsafdelingen i Lægemiddelstyrelsen på telefon: 44 88 96 96.

Ordination-, recept- eller vaccinationsmodulet

Hvis du har brug for support til ordination-, recept- eller vaccinationsmodulet skal du kontakte National Sundheds IT (NSI) hotline på telefon: 32 68 39 00, e-mail: servicedesk@ssi.dk.

Du kan også klikke på nedenstående link for mere hjælp og viden.

Den sundhedsfaglige digitale signatur

Har du har brug for support til den sundhedsfaglige digitale signatur skal du kontakte sin IT-afdeling eller du kan finde hjælp her:

Signatur for sundhedsfaglige - Sundhed.dk

Du kommer da ind på Sundhed.dk hjemmeside, der beskriver hvor du kan få yderligere hjælp, samt hvordan du bestiller en digital signatur.

Digital signatur eller NemId Erhverv for sundhedsfaglige

Hvis du har brug for support til digital signatur eller NemID Erhverv for sundhedsfaglige:

Nets DanID er ansvarlig for den digitale signatur og NemID medarbejdersignatur. Kontakt DanID på tlf. 72 24 70 90. Eller find hjælp til NemID medarbejdersignatur på DanID’s supportsider.

Hurtigere sagsbehandling

De elektroniske ansøgninger kommer direkte ind i Lægemiddelstyrelsens sagsbehandlingssystem. Sagsbehandlingstiden bliver herved kortere end tilfældet er med papiransøgninger, da postgang og manuel journalisering springes over. Samtidig får lægen eller tandlægen hurtigere svar fra Lægemiddelstyrelsen. Det vil i sidste ende være til gavn for patienterne.

De elektroniske ansøgningssystemer præsenterer desuden lægen eller tandlægen for den rette ansøgningsblanket, når ansøgningen skal udfyldes. Behovet for at skulle indhente supplerende oplysninger i forbindelse med sagsbehandling af den enkelte ansøgning bliver således mindre, fordi det bliver tydeligere for lægen eller tandlægen hvilke oplysninger, vi har brug for.

Ansøgninger, der er indsendt elektronisk, bliver sagsbehandlet og besvaret elektronisk.

Man kan under udfyldning af ansøgningen vælge at blive adviseret via e-mail, når sagen ændrer status, fx ved brug for yderligere oplysninger, eller når en ansøgning imødekommes eller afslås. Det vil fortsat i nogle måneder være muligt for lægen eller tandlægen at sende tilskudsansøgninger på papir.