Medicinsamtale på apotek

Opdateret 11. februar 2025

Apotekerne tilbyder planlagte samtaler med borgere, der har en kronisk sygdom, om deres medicin og brugen af den.

Samtalerne sker efter henvisning fra lægen eller på opfordring fra apotekspersonalet.

Der tilbydes én samtale både til borgere, der lige har fået konstateret en kronisk sygdom (medicinsamtale) og én samtale til borgere, der har fået medicinsk behandling for deres kroniske sygdom i mere end 6 måneder (compliance-samtale).

Formålet er at øge borgerens kendskab til den ordinerede medicinske behandling for den eller de kroniske sygdomme, som borgeren lider af. Apotekets farmaceut eller farmakonom informerer og giver råd og vejledning om bedre medicinefterlevelse. Derudover har borgeren og apoteket mulighed for at tale om andre forhold af betydning for medicineringen og efterlevelsen, fx medicintilskud.

Medicinsamtale

Borgere, der har fået konstateret en kronisk sygdom inden for de seneste 6 måneder, kan få en medicinsamtale på apoteket. Ved kronisk sygdom forstås sygdom, som har et langvarigt forløb eller er konstant tilbagevendende.

Borgeren skal forud for samtalen give samtykke til, at apoteket må se borgerens lægemiddeloplysninger.

Du kan læse mere i bekendtgørelse om medicinsamtale på apotek.

Lægen kan henvise til en medicinsamtale ved fx at benytte blanketten oppe i højre hjørne, som udfyldes og sendes til apoteket.

Personalet på apoteket kan også tilbyde en medicinsamtale.

Apoteket aftaler med borgeren, hvornår samtalen skal finde sted. Samtalen finder som udgangspunkt sted på apoteket, men kan alternativt afholdes som videosamtale.

Compliance-samtale

Borgere, der i mindst 6 måneder har fået ordineret et eller flere lægemidler til behandling af en kronisk sygdom, eller borgere der vurderes at være i risiko for at være ikke-kompliant på grund af et af følgende forhold:

  1. patienten er for nyligt udskrevet med ændring i behandling
  2. patienten er for nyligt påbegyndt dosisdispensering
  3. patienten er påbegyndt udtrapning af lægemiddelbehandling efter aftale med læge
  4. patienten er i behandling med lægemidler til injektion

kan få en compliance-samtale på apoteket. Compliance betyder efterlevelse og samtalen tager afsæt i om, der er overensstemmelse mellem borgerens faktiske brug af medicinen og den ordinerede behandling.

En borger kan højest tilbydes en compliance-samtale pr. målgruppe én gang inden for 12 måneder, medmindre patienten er omfattet af punkt c), hvor der kan være behov for afholdelse af flere samtaler for at opnå en succesfuld udtrapning af lægemiddelbehandlingen.

Borgeren skal forud for samtalen give samtykke til, at apoteket må se borgerens lægemiddeloplysninger.

Du kan læse mere i bekendtgørelse om compliance-samtale på apotek.

Lægen kan henvise til en compliance-samtale ved fx at benytte denne blanket, som udfyldes og sendes til apoteket.

Personalet på apoteket kan ligeledes tilbyde en compliance-samtale.

Apoteket aftaler med borgeren hvornår samtalen skal finde sted. Samtalen finder som udgangspunkt sted på apoteket, men kan alternativt afholdes som videosamtale.