Indberetning af misbrug af håndkøbslægemidler

Opdateret 25. august 2017

Indberetning af problemer med håndkøbslægemidler m.v.

Det er vigtigt, at apotekerne og Lægemiddelstyrelsen deler viden om uhensigtsmæssigheder ved brug af lægemidler. Det kan f.eks. være, hvis et apotek får mistanke om, at lægemidler bruges til andre formål end de tilsigtede, eller at emballage eller dosering giver problemer.

Apotekerne har gennem den direkte kontakt til brugerne af medicin mulighed for at opfange nye signaler om et voksende misbrug, eller uhensigtmæssigt brug af håndkøbsmedicin.

Samarbejdet mellem Lægemiddelstyrelsen og apotekerne er ikke tænkt til at skulle omfatte indberetninger af enkeltstående sager, uhensigtmæssigheder ved udskrivelsen af receptpligtig medicin eller indberetninger af bivirkninger ved brug af lægemidler.

Udfyld skemaet, som vi linker til nedenfor. Når du har sendt formularen til os, vil du modtage en kvittering. Vi kontakter dig, når vi har behandlet din formular.

Hvis du har problemer med at udfylde eller indsende formularen, kan du skrive til konpost@dkma.dk.

Formular

Bemærk: Du har 20 minutter til at udfylde og indsende formularen, efter du har åbnet den. Går der længere tid, modtager vi ikke din formular.

Fik du svar på dine spørgsmål?

Beskriv, hvordan vi kan forbedre hjemmesiden. Vær opmærksom på, at vi ikke besvarer spørgsmål stillet via denne funktion.